En första era av influencer marketing börjar nu lida mot sitt slut och med den en lång tid av ekonomiskt välstånd. Klart är att det i dessa knaprare tider börjar synas tecken på en trötthet gentemot det forna decenniets köphets och kortsiktiga slöseri. I ett makroskifte där reklamsamarbeten för ohållbara prylar blir mindre attraktivt är det rimligt att ta ett steg tillbaka och fundera på framtiden. Detta är en inspirationsguide till influencers som vill jobba mer strategiskt mot ett hållbart och kreativt varumärke som står sig över tid.
Lycka till!
Filosofiska fasen
Steg 1 – Läs på
Det är svårt att vara en del av lösningen om man inte har full koll på problemet. Tack och lov finns det massor av bra information om på vilket sätt den där tröjan du gör reklam för påverkar både miljö och människor.
Steg 2 – Tänk långsiktigt
Samarbetsformer som är lätta och ger bra betalt kan kännas självklara. Samtidigt ändras spelreglerna för vad som fungerar på sociala medier snabbt och strategin att köra på som man alltid gjort tål att utmanas – både för att det är roligare så och för att framtidssäkra sin business! Just nu är vi i ett skifte där icke hållbara reklamsamarbeten börjar ses som något som tillhör gårdagen. Fundera på vad dina följare efterfrågar och ha som ambition att ligga två steg före.
Steg 3 – Hitta ditt why
Studier visar att influencers som har ett tydligt varumärke och samarbeten som speglar detta tjänar mer pengar. Försök att sammanfatta syftet med ditt influencerskap, hur du vill att människor ska uppfatta dig och vad du vill att ditt arbete ska bidra till.
Steg 4 – Inventera
Gå tillbaka och titta på dina tidigare samarbeten. Vilka överensstämmer med den du vill vara som influencer och vilka gör det inte? Vilka samarbeten är du extra stolt över och vilka känns inte lika bra i magen?
Steg 5 – Bestäm dig
Förändring kräver handling. Bestäm dig för om du, i den mån du kan, vill påverka dina följare att göra bättre och mer hållbara val, samtidigt som du stärker ditt varumärke för framtiden. Om svaret är ja, ge det ett genuint försök och gå vidare till nästa fas i guiden.
Kreativa fasen
Steg 6 – Vidga dina vyer
Idag finns det väldigt många företag som säljer produkter och tjänster utan att miljö eller människor kommer till skada, och som dessutom satsar på influencer marketing. Fundera på vilka branscher och företag du vill jobba mer med och gör en lista. Det kan till exempel vara second hand, reparations- och delningstjänster, upplevelser eller samarbeten som bygger på att sprida information och kunskap. Tänk utanför boxen men glöm inte att dina samarbetspartners alltid ska spegla ditt varumärke.
Steg 7 – Tänk på dina samarbetsformer
Mycket av de saker vi handlar används bara några få gånger. Fundera på hur dina samarbeten kan utformas för att bidra till så få ogenomtänkta köp som möjligt. Tips: undvik hauls, annonslänkar och samarbeten som bara handlar om att kränga. Satsa istället på långsiktiga och välbetalda ambassadörskap med företag du faktiskt tycker om och som bygger ditt varumärke.
Steg 8 – Hitta rätt nivå
Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Har du kommit så här långt i guiden kan det vara bra att bestämma i vilken omfattning du ska försöka göra hållbara samarbeten. Börja blygsamt med att ett samarbete för 2023 ska ha fokus på hållbarhet. Eller sätt ribban högt och gå in för en totalförändring. Du bestämmer själv vad som fungerar för dig.
Steg 9 – Stå på fler ben
Att enbart förlita sig på reklamsamarbeten som inkomstkälla är en skör affärsmodell och en knepig utgångspunkt om du vill vara picky med dina samarbeten. Fundera på om du kan sprida ut dina ägg i fler korgar. Kan du utbilda eller föreläsa om något du är duktig på? Starta ett till företag eller göra konsultuppdrag?
Steg 10 – Få ner det i ord
Det man har skrivit ner känns alltid verkligare och mer på riktigt. Testa att få ner dina nya hållbarhetsmål i ord och klappa dig själv på axeln för att du tagit ditt första steg mot ett mer modernt influencerskap som står sig över tid.
Skrytiga fasen
Steg 11 – Berätta för världen
Dags att dela med dig av dina nya mål till omvärlden! Berätta för dina följare hur du tänker kring ditt influencerskap och gör en shout out till företag som du vill jobba med. Glöm inte att alla måste börja någonstans, du behöver inte vara perfekt från början. Känns det läskigt att prata om det öppet, kör och gör, men bevara hemligheten för dig själv.
Steg 12 – Tipsa andra influencers
Tipsa dina influencervänner om att göra en hållbarhetsstrategi på deras egna villkor. Ju fler influencers som börjar tänka hållbart desto större blir påverkan på konsumenter och företag och i sin tur planeten.
Guiden är framtagen av:
Johanna Leymann, hållbarhetsexpert inom mode
Patrizzia Ohlson, pr-specialist, Juno Public Relations